Gebruik je op dit moment alleen een gebruikersnaam en wachtwoord wanneer je met DigiD inlogt bij de Belastingdienst? Let dan op: vanaf 1 oktober 2022 kan je alleen nog inloggen met de DigiD app of sms-controle. De Belastingdienst beantwoordt daarover een vijftal vragen.

1.Waarom kan ik straks alleen nog met de DigiD app of sms-controle inloggen bij de Belastingdienst?
De DigiD app of sms-controle maakt de kans dat iemand anders inlogt met je gegevens kleiner. Je hebt dan namelijk altijd je (mobiele) telefoon of tablet nodig om in te loggen. Zo zijn je gegevens nóg beter beschermd. Bijvoorbeeld tijdens het aangeven van de inkomstenbelasting of het wijzigen van je rekeningnummer.

2.Hoe activeer ik de DigiD app?
Om de DigiD app te gebruiken, heb je een smartphone of tablet nodig. Je downloadt de app via de Google Play Store (Android) of App Store (iOS). Met de DigiD app hoef je geen wachtwoord te onthouden. Alleen een pincode die je zelf kiest. Het activeren van de app is in enkele minuten geregeld. Op de website van DigiD vind je onder ‘Hulp & Contact’ instructievideo’s en stappenplannen die je hierbij helpen (klik hier om rechtstreeks naar de website te gaan).

3.Hoe stel ik de sms-controle in?
Voor het activeren van sms-controle heb je een mobiele of vaste telefoon nodig. Je krijgt na het invullen van je telefoonnummer een brief thuisgestuurd met een activeringscode. Zo zijn we zeker van je identiteit. Op de website van DigiD vind je hoe je de sms-controle kunt activeren (Klik hier).

4.Ik doe de belastingzaken voor mijn partner of naaste. Wat betekent de extra controle voor mij?
Als je de belastingzaken voor je partner of naaste regelt, kan je een machtiging aanvragen. Hiermee kan je toestemming krijgen om de belastingzaken van een ander online te regelen. Vraag de machtiging op tijd aan via de website van DigiD (klik hier). Het kan een aantal dagen duren voordat deze is verwerkt. Bij het aanvragen van de machtiging heb je het Burgerservicenummer (BSN) nodig van de persoon die je gaat helpen.

5.Het activeren van de DigiD app of sms-controle lukt mij niet. Waar kan ik hulp krijgen?
Lukt het activeren van de DigiD app of sms-controle niet? De Belastingdienst helpt je graag. Er zijn verschillende manieren waarop je hulp kunt krijgen.

– Stel je vraag aan een medewerker van een Informatiepunt Digitale Overheid. Op hun website kan je zien waar het informatiepunt in jouw buurt is (klik hier).
– Via de website van DigiD (klik hier). Hier vind je ook meer informatie over iemand machtigen als je jouw zaken voor de Belastingdienst door iemand anders wilt laten regelen.

 

Ga terug

Aanmelden Nieuwsbrief

Aanhef
Naam
Toestemming